Algemene vragen SEPA

Wat is SEPA?

SEPA (Single Euro Payments Area) is 1 Europese betaalmarkt waarin iedereen op dezelfde manier betaalt.

Er is geen verschil meer tussen binnen- en buitenlandse betalingen in euro’s in Europa.

Vanaf 1 augustus 2014 kunt u alleen nog betalen met IBAN (International Bank Account Number) en de nieuwe betaalmiddelen.

Wat veranderd er voor u?

Met de ingang van SEPA vinden er een aantal veranderingen plaats:

– In Connect is het toevoegen van een mandaat voor het toevoegen van een toezegging nu verplicht

 Voor een uitgebreide uitleg zie hieronder of zie -> Hoe maak ik een toezegging aan?

– De verwerkingstermijn van de incasso’s is veranderd.

– Er zijn nieuwe SEPA inlees formaten beschikbaar.

Meer informatie over deze veranderingen vindt u hieronder:

Wat is een mandaat/machtiging?

Een mandaat is een ander woord voor machtiging. Een machtiging is de afspraak tussen u en de geïncasseerde dat u een bedrag (eenmalig of doorlopend) af mag schrijven van zijn/haar rekening.

Wat is een machtigingskenmerk en hoe wordt die vastgesteld?

Een machtigingskenmerk is een uniek kenmerk van een machtiging en wordt ook wel een machtigings-ID genoemd. Het is een nieuw kenmerk en moet door de incassant worden toegevoegd aan de machtiging. Er zijn geen vastgestelde regels voor het creëren van een machtigingskenmerk. Het kenmerk moet aan de volgende 2 criteria voldoen:

   Het machtigingskenmerk moet samen met het incassant-ID een unieke combinatie vormen.

   Het maximaal te gebruiken aantal posities is 28.

Toegestane tekens:

– A tot en met Z (zowel hoofdletters als kleine letters)

– 0 tot en met 9

– Spatie

– Haakjes ( )

– Komma ,

– Plus-teken +

– Dubbelepunt :

– Forward-slash /

– Vraagteken ?

– Enkel aanhalingsteken ‘

– Punt .

Wat dient er op een machtigingsformulier vermeld te staan?

Onderstaande machtigingszin is verplicht voor de machtiging.

Machtigingszin

“Als u het niet eens bent met de afschrijving, heeft u 56 dagen (8 weken) de tijd om uw bank opdracht te geven het bedrag terug te boeken.

Wilt u deze machtiging definitief intrekken dan dient u dat <bedrijfsnaam> schriftelijk mede te delen.”

Hieronder ziet u een voorbeeld van een machtigingsformulier:

Welke controle wordt er uitgevoerd op mandaten/machtigingen?

De volgende controles worden uitgevoerd op het mandaat/de machtiging indien u een SEPA-account heeft:

1. Elk mandaat/machtiging moet een unieke referentie hebben.

2. In het mandaat/machtiging wordt opgenomen of deze eenmalig of doorlopend is.

3. Een eenmalig mandaat/machtiging zal dus ook maar één keer gebruikt worden. Een doorlopende zal meerdere keren geincasseerd mogen worden.

4. Het type mandaat/machtiging moet overeenkomen met een eventueel eerder ingevoerd mandaat/machtiging met het zelfde machtigingskenmerk

5. Het IBAN-nummer op het mandaat/de machtiging moet overeenkomen met een eventueel eerder ingevoerd mandaat/machtiging met het zelfde machtigingskenmerk

6. De datum van de handtekening op het mandaat/de machtiging moet overeenkomen met een eventueel eerder ingevoerd mandaat/machtiging met hetzelfde machtigingskenmerk

Wat houdt OOFF/FRST/RCUR/FNAL bij een machtiging in?

Een bank kijkt bij het verwerken van een incasso-batch per incasso-opdracht om wat voor een mandaat/machtiging het gaat.

Is het een “eenmalige machtiging”(OOFF) of een “doorlopende machtiging”(FRST/RCUR)?

Als het om een “doorlopende machtiging” gaat kan deze meerdere malen ingestuurd worden.

De eerste keer(FRST) is de verwerkingstijd vaak een aantal werkdagen langer dan bij een vervolg incasso-opdracht(RCUR).

Wat is de verwerkingstermijn van de incasso?

De verwerkingstermijn ligt ook aan uw bank en de frequentie van de incasso’s. De termijn is enkele dagen langer in geval van een eenmalige incasso en de eerste keer van een doorlopende incasso. Is het een doorlopende incasso, dan wordt de verwerkingstermijn korter.

Overzicht van de verwerkingstermijn van incasso’s per bank:

Voorbeeld:

Als u een incassocontract bij Targetmedia heeft en u diende een incassobatch in, dan werd deze op de eerstvolgende werkdag bij de klant geïncasseerd. Nu is deze verwerkingstermijn 5 werkdagen geworden. Dus als u wilt dat het geldbedrag op de 27e van de maand geïncasseerd wordt, dient u er rekening mee te houden dat u de incassobatch op tijd indient. Targetmedia verwerkt de batch de eerstvolgende werkdag nadat u de batch ingediend heeft. Dat betekent dat u minimaal 6 werkdagen voor de gewenste datum van incasso, uw incassobatch moet indienen bij uw bank.

Nieuwe SEPA inlees formaten:

In Connect kunt u de bankmutaties van uw bank inlezen.

De ingang van SEPA heeft ook gevolgen voor de inleesformaten bij uw bank. Waar u voorheen een MT940-bestand gebruikte, zijn er nu ook andere inleesformaten beschikbaar. Bij de meeste banken vervalt het MT940-bestand en zij zullen gaan werken met het CAMT053-bestand of met MT940-IBAN. Deze werken hetzelfde als het voormalige MT940-bestand, maar het bevat meer informatie.

Voor de inleesformaten per bank zie -> Importeren bankmutaties

Scroll naar boven